1. Joka lehmän välissä on mahdollisuus lypsää kahdella yksiköllä, mutta jokaisella yksiköllä on omat hanat. On ns. tuplakone, mutta etuna on, että koneet ovat erillisiä ja nopeamman koneen saa siirrettyä eteenpäin seuraavalle eikä se odota hitaampaa konetta.
2. Terveystietojen tallentaminen: CMT-testin tulokset tallennetaan laskentataulukkoon, jolloin: voidaan seurata utareterveyden kehitystä neljänneksittäin ja tieto kulkee myös eri lypsäjien välillä. Sähköinen tallennua siksi, että tuloksia on helpompaa hakea lehmäkohtaisesti. Itse tallennamme lisäksi mitatut ruumiinlämmöt, pötsin täyttymisasteet ja muut havainnot vapaina muistiinpanoina. Ketoainemittauksen käyttöönotto on suunnitteilla.
3. Toimintatapojen kehittämisessä lähtisin liikkeelle kustannussäästöistä ja arjen toimivuuden helpottamisesta sekä rahan säästämisestä. Niitä edustavat omat käytäntöni: Kun investoit maaseudulla, käytä luovuuttasi. Tee suunnitelma, lasket tarvittavat materiaalit ja koot (ovet, ikkunat ja muut kiinteät komerot) etsi materiaalit etukäteen poistoeristä, koe-eristä, jäännsäöseristä, hukkapaloista ja kierrätyksestä. Yhdistele erilaisia materioita, mielesi mukaan. Katto, seinät lattiat, ikkunat, ovat jne.. mutta muista käytännöllisyyys, puhtaanapito ja esteettömyys. KUVA
+++tukee kestävää kehitystä
+++säästää rahaa paljon
– – – tarvitsee vain pitkää pinnaa ja kärsivällisyyttä katsella keskenräisyyttä ja raaka-ainekasoja
4. Kuivalannan ajo koukkulavoilla: Tilakoon kasvaessa myös lantaa joudutaan ajamaan pisempiä matkoja. Tällöin voi olla kannattavempaa ottaa kuorma-auto ajamaan, kuin traktori. meidän tilalla on otettu kuorma-auto ajamaan, kun ajomatka on yli 5 km. Tällöin pyydetään koukkulava kuorma-auto kahdella vaihtolavalla ajoon, autoilija tuo tullessaan toisen lavan perävaunussa tilalle. Kuivalannan ajo tapahtuu niin, että toista lavaa lastataan kotona sillä aikaa kun toista lavaa auto vie pellolle. Tällä menetelmällä saavutetaan kustannus säästöjä ja tehokkuutta, kun auton ei tarvitse yhtään odottaa vaan se saa koko ajan ajaa. Yhdellä lavalla ajettaessa (esim. sora-auto), auto joutuisi aina lastauksen aikana odottamaan. Myös lastaajalle tulee paremmin töitä päivän aikana, verrattuna siihen, että ajettaisiin vain yhdellä autolla ja lavalla. Tällä menetelmällä tuottavuus/henkilö lähes tuplaantuu, verrattuna yhden lavan ja auton systeemiin. vaihtolava systeemiä käyttämällä myös lastaaminen lavoile on nopeampaa ja turvallisempaa, koska lastauskorkeus on pienempi. KUVA 1, KUVA 2
5. Paali logistiikka: Tilakoon kasvaessa, erityisesti Keski-Suomessa, etäisyydet pelloille kasvavat. Tällöin voi olla kannattavempaa ottaa kuorma-auto tavaran siirtoon, verrattuna traktorilla ajamiseen. Keski-suomen alueella toimittaessa laskelmissa tulee huomioida myös mäkinen maasto. Tällöin traktoreiden keskinopeus jää todella pieneksi mäkisen maaston vuoksi. Kuorma-auto menee mäet kevyemmin ylös kuin traktori, koska se saa paremmin vauhtia mäkiin, max nopeus 80km/h, verrattuna traktori, max nopeus 50km/h. Kuorma-autoilla voidaan myös siirtää suurempia kuormia kerralla verrattuna traktoreihin. 60tn yhdistelmiä on maakunta täynnä ja autoilijat ovat viime vuosina investoinneet myös 68tn yhdistelmiin.
Meidän tilalla on pellot jaettu kahteen viljelykiertoon. Lähipellot ovat “silppuripeltoja”, joista nurmi korjataan silppuri menetelmällä. Kauimmaiset pellot, yli 7km (ei ihan kiveen hakattu) ovat “paalipeltoja”. Näillä paalipelloilla on viljelykierrossa 2-3v viljaa ja 3-5v nurmea. Näillä paalipelloilla tuotetaan nurmea ummessa oleville lehmille ja nuorkarjalle ja lisäksi kuivaa heinää koko karjalle. Tällöin nurmi pyritään korjaamaan mahdollisimman kuivana paaleihin, joka myös tehostaa korjuuta ja logistiikkaa kun käsiteltäviä tonneja on vähemmän.
Korjuuketju on seuraavanlainen: nurmi niitetään, annetaan kuivua 1-2 päivää, karhotus, kolme 3,2m karhoa yhteen ja paalaus yleensä kolmantena päivänä. Sitten paalit kerätään heti paalaajan perästä traktori-kourakuormaaja yhdistelmällä peräkärryyn, johon mahtuu noin 15 kpl paaleja. Tätä yhdistelmää käyttämällä paalien keräily on paljon tehokkaampaa verrattuna etukuormaajalla keräilyyn. Lisäksi säästetään myös peltoja ja maanrakennetta kun ajelua tulee pellolla vähemmän. Tällä yhdistelmällä paalit siirretään tienvarteen, josta kantorekka tulee ne noutamaan.
Kantorekka kuormaa ne omalla nosturilla kyytiin, kuormaan mahtuu 50-60kpl normaali paaleja. Kantorekan suurimpia etuja ovat suuret kuormakoot ja lisäksi se on turvallinen kuljetusmuoto kun kaikki paalit ovat laitojen sisäpuolella. Samalla se tuo myös kustannus säästöjä kun paaleja ei tarvitse sitoa ollenkaan. Kantorekka siirtää paalit tilakeskukseen, jossa se nostaa paalit suoraan tuubikäärimeen, jolla ne kääritään muoviin. Tällä menetelmällä säästetään paalin käsittelykertoja. Lisäksi tämä menetelmä on erityisen hyvä keski-suomen mäkiseen maastoon, koska paalinajo kelit ovat todella vaaralliset talvella erityisesti mäkisessä maastossa. Tällä menetelmällä kaikki rehut ovat kotona joka helpottaa ruokinta töitä kun ei tarvitse huolehtia paalien ajosta. Laskelmissa tulee myös huomioida, että tällä menetelmällä ei tarvitse tehdä lumitöitä paalien eteen talvella, eikä tarvitse ajaa kelirikon aikaan paaleja, joka voi olla joskus mahdotonta. Nykytalvet ovat lisäksi niin huonoja, että kunnon paalinajo kelejä pelloille ei välttämättä tule ollenkaan. Lisäksi paalit ovat yleensä paremmassa suojassa, verrattuna siihen, että ne olisivat “korvessa” metsien keskellä.
Tällä menetelmällä paalirehun korjaaminen on tehokkaampaa ja turvallisempaa vanhoihin menetelmiin verrattuna. Tässä menetelmässä ei tarvitse tehdä kompromisseja. Pellolle voidaan laittaa koneet kevyemmät yhdistelmillä ja leveillä renkailla kun niillä ajetaan vain pellolla. Kaukokuljetus voidaan tehdä tieajoon suunnitelluilla yhdistelmillä, maksimi painoilla.
Tilakoon kasvaessa on myös pakko priorisoida töitä, erityisesti karjatiloilla joilla on paljon työtä joka päivä. Tällöin voi olla järkevin päätös ulkoistaa pitkät rahtimatkat. Eikä kaikkia tässä mainittuja koneita ole pakko olla itsellä, vaan niitä on saatavilla urakoitsijoilta. Kourakuormain-traktori yhdistelmiä ja kantoautoja on pääsääntöisesti hyvin saatavilla kesällä, koska niillä on yleensä vähemmän töitä kesä aikana. KUVA 1, KUVA 2, KUVA 3, KUVA 4