Ajankohtaista

Kansainvälisyyskysely maaseudun yrityksille ja yhteisöille

Keski-Suomen Leader-ryhmät yhdessä Keski-Suomen ELY-keskuksen kanssa selvittävät kyselyn avulla maaseudun yritysten ja yhteisöjen kansainvälistymiseen liittyviä tiedontarpeita.

Onko yrityksesi kansainvälistyminen ajankohtaista? Entä olisiko yhteisölläsi kiinnostusta kansainväliseen hankkeeseen? Leader-ryhmät tarjoavat neuvontaa kansainvälistymisen eri vaiheissa.
Maaseuturahasto taipuu monenlaiseen kansainvälistymistä edistävään toimintaan. Yleishyödylliset yhteisöt voivat hakea kansainvälistä hanketta. Yritykset puolestaan voivat tehdä esimerkiksi markkinakartoituksia, prototyyppejä ja pilotointeja ja selvittää kansainvälistä toimintamallia. Yritysryhmähankkeiden avulla joukko yrityksiä voi tehdä yhteisiä sekä omia toimenpiteitä kansainvälistymisensä edistämiseen.
Vastaa kyselyyn!Vastausaikaa on tammikuun 2019 loppuun saakka.

Lisätietoa maaseuturahoituksen kansainvälisistä mahdollisuuksista

Lisätiedot:
Kansainvälisyyskoordinaattori
Leena Karjalainen
044 959 8500, leena.karjalainen(at)jyvasriihi.fi

Osta tilalta! -päivässä korostuu yrittäjien ja tuottajien välinen yhteistyö

Teksti ja kuvat: Piia Kykkänen, JAMK

Valtakunnallinen Osta tilalta! -tapahtuma järjestettiin 15.9.2018 jo kolmatta kertaa. Tapahtuma keräsi lähiruoan ystävät kiertelemään ympäri maakuntaa tutustumassa ruoan alkuperään ja tuotantotapoihin.

Keski-Suomessa kohteita oli tarjolla tänä vuonna 22 kappaletta, ja useammassa kohteessa oli paikalla useamman tilan esittelijöitä. Osta tilalta! -tapahtuma on synnyttänyt yhteistyötä ja verkostoitumista yrittäjien ja tuottajien kesken myös Keski-Suomessa. Yhteistyössä on selkeästi voimaa, tästä oli hieno esimerkki Luhangassa Nisulan tilan pihapiirissä luhankalaisten tuottajien yhteinen myyntipiste. ”Hyvin on väkeä riittänyt ja kauppa käynyt” kuului useamman tuottajan suusta jo alkuiltapäivästä. Myös tapahtuman yhteydessä toiminut kahvio houkutteli viihtymään hieman pidempäänkin.

Päivän aikana päästiin tutustumaan maatilojen toimintaan ja ruoantuottajiin sekä ostettiin tuoreita raaka-aineita suoraan tuottajilta. Kun asiakkaat pääsivät kohtaamaan tilojen emäntiä ja isäntiä, näkemään itse missä ja millaisissa oloissa se heidän ruokansa on kasvanut sekä lisäksi maistamaan tuotteita, huomannee moni myöhemmin jääneensä vakioasiakkaaksi. Myös tarinat tuotteiden ja ihmisten takana viehättävät ja samalla luovat luottamusta.

Montakohan kohdetta on mukana Keski-Suomesta ensi vuonna?

Myös Rantakorven tila Hankasalmen Niemisjärveltä oli mukana tämän vuoden Osta tilalta! -päivässä.
Rantakorven tilan elämää.

 

Villiyrttien tunnistusta ja aitoja keskisuomalaisia makuja Wemmi-markkinoilla 22.-23.9.2018

Teksti: Piia Kykkänen, JAMK
Kuva: Joni Rahunen

Wemmi – Ween maan wiljaa -myyntitapahtuma valtasi taas Jyväskylän Paviljongin ulko- ja sisätilat 22.–23.9.2018. Menossa oli mukana myös Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatiohanke yhdessä Luonnosta lautaselle -koulutushankkeen (LUOLA) kanssa.

Hankeosaston villiyrttitunnistus houkutteli mukavasti väkeä paikalle. Monen kävijän osalta villiyrtit olivat suurimmaksi osaksi jo tuttuja.

– Koivunlehti ja poimulehti olivat helpoiten tunnistettavia villiyrttejä, mesiangervo sen sijaan tuotti hieman ongelmia, kun tunnistettavana oli vain kuivattua kukkaa, kertoo Katariina Jousmäki LUOLA-koulutushankkeesta.

REKO-jaosta keskusteltiin viikonlopun aikana monen kuluttajan, ja tuottajankin kanssa. Myös keskisuomalaiseen hunajaan tutustuttiin viikonlopun aikana maistatusten ja keskustelujen muodossa. Lisäksi tarjolla oli Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatiohankkeen toimesta aitoja keskisuomalaisia makuja, joilla muistuteltiin oman maakunnan tuotteiden olemassaolosta ja tärkeydestä.

– Nykypäivänä kun tietoa tulee koko ajan ja joka paikassa on kuluttajia heräteltävä hieman paremmin. Maistatuksesta jää erilainen muistijälki ja toivottavasti näiden maistatusten jälkeen kuluttajat muistavat paremmin myös nämä oman maakunnan tuotteet ja osaavat niitä vaatia niin kaupoissa kuin ammattikeittiöiltäkin, sanoo Leena Pölkki Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatiohankkeesta.

Wemmi-kevätmarkkinat, Metsämme- ja Retkelle-messut järjestetään 27.–28.4.2019 ja Wemmi – Ween maan wiljaa -markkinat jälleen 14.–15.9.2019.

Kilpailut auttavat tuotteita kehittymään

Teksti: Riikka Soikkala, JAMK

Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatio -yhteistyöhankkeen syksyn lähiruokakampanjaviikot huipentuivat Käsintehty ruoka -kilpailuun Wemmi-markkinoilla 22.-23.9.2018. Mukana kilpailussa oli ennätyksellisesti kaksikymmentäyksi tuotetta. Kaikki tuotteet arvioitiin samassa kategoriassa.

Kilpailun voittajaksi nousi Alavuden Öljynpuristamon Punajuuripesto. Toisen sijan nappasi yhden pisteen voittajalle jääneenä Jukolan Juusto Oy:n Aito Kuusenkerkkä Cheddar ja kolmanneksi ylsi Hamppumaa Oy:n Kasvispihvit – valmis proteiinirikas kuivasekoitus. Mikko Ilmoniemen Harjulan Hamppuherkku sai puolestaan kunniamaininnan. Viisihenkisen tuomariston muodostivat päätuomari keittiömestari ja opetusneuvos Martti Lehtinen, Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaisten puheenjohtaja Pirjo Luotola, MasterChef 2018 -voittaja Marjut Koiranen, graafisen suunnittelun toimisto PIGMEn Markus Viitakoski sekä K-Market kauppias Mika Lindeqvist.

Ensi vuonna Käsintehty ruoka -kilpailu väistää isomman, Artesaaniruoan SM -kilpailun tieltä. Artesaaniruoan SM -kilpailut on aiempina vuosina järjestetty Raaseporissa, mutta nyt kilpailu järjestetään Jyväskylässä Wemmi-markkinoiden yhteydessä. Kilpailun järjestäminen on iso koitos, jossa korostuu jälleen kerran hankkeen toimijoiden ja lukuisten yhteistyökumppaneiden välisen yhteistyön merkitys.

Kilpailujen tavoitteena on edistää suomalaisten raaka-aineiden käyttöä elintarvikejalostuksessa, nostaa pienimuotoisen elintarvikejalostuksen tasoa ja käyttäjälähtöisyyttä sekä parantaa suuren yleisön, kaupan ja ammattikeittiöiden tietoisuutta olemassa olevasta tarjonnasta. Edellytyksenä kilpailuun osallistumiselle on tuotannon käsityömäisyys ja pienimuotoisuus.

Kilpailut ovat loistava tilaisuus hyödyntää sparraus ja palaute kilpailuista. Kilpailuihin ja muihin koitoksiin valmistautumisessa kannattaa tutustua esimerkiksi Vientivalmiuksien kehittäminen Saksan markkinoille -aktivointihankkeen avoimeen työpajaan joulukuussa, jossa aiheena on Asiakaslähtöinen tuotekehitys – kohderyhmää houkutteleva paketointi. Työpajaan voivat osallistua muutkin kuin Saksan markkinoille tähtäävät yritykset.

Lue lisää:
Syksyn lähiruokakampanjaviikot huipentuivat kolmannen kerran järjestettyyn Käsintehty ruoka -kilpailuun 22.9.2018 – Voittajiksi nousivat innovatiiviset tuotteet / Mediatiedote 22.9.2018

Lähiruoka tutuksi kilpaillen ja maistattaen

Kilpailijakolmikko käymässä läpi kisatapahtumia.

Teksti: Riikka Soikkala, JAMK
Kuvat: Piia Kykkänen, JAMK

Maaseutu kaupungissa -lähiruokapäivä järjestettiin Jyväskylässä Kauppakeskus Sepässä lauantaina 8.9.2018. Ohjelman huipennus oli leikkimielinen lähiruokakokkauskisa. Kisaamassa olivat JJKn toimitusjohtaja Caius Forsberg, vuoden 2018 MasterChef -voittaja Marjut Koiranen sekä Lehtolan tilan yrittäjä Arja Kaunikkila-Laurikainen. Tuomaroinnista vastasivat Keski-Suomen Keittiömestarit ry:n puheenjohtaja Anne Rantanen ja Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaisten toiminnanjohtaja Eeva-Liisa Kivimäki. Kilpailun värikkäitä käänteitä väritti entisestään juontaja Mikko Kalliola.

Marjut Koirasen graavisärki-sienisalaattiruisleipä vei voiton.

Kilpailu käytiin teemalla ”Hemmotteluiltapala rakkaalle”. Aikaa oli kaksikymmentäviisi minuuttia. Kaikki kilpailijat lähtivät toteutuksessaan eri linjoille. Tuomareiden maisteltavaksi ja arvioitavaksi muodostui kolmen ruokalajin iltapala, härkäpapusalaatti sekä graavisärki-sienisalaattiruisleipä. Voittajaksi tuli Marjut ja jaetulle toiselle sijalle Arja ja Caius.

Tapahtumassa oli esillä myös ruokahävikkiteema. Luonnonvarakeskuksen arvioiden mukaan kotitalouksissa syntyy syömäkelpoista ruokahävikkiä 120–160 miljoonaa kiloa eli noin 20–25 kg henkeä kohden vuodessa.

– Maa- ja kotitalousnaiset kokoavat ympäri maata hävikkiruokapöytiä, jotka havainnollistavat yhden henkilön vuotuista ruokahävikkiä. Näyttely antaa paljon miettimisen aihetta ruuan käytöstä ja omista ruokatottumuksista, totesi Kivimäki.

– On hyvä muistaa, että lähiruoka on samalla ympäristöteko, hän jatkaa.

Tapahtumassa oli myös lähiruokamaistatuksia hunajasta, paahdetuista härkäpavuista, marjamehusta ja juustosta.

Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Logo
Takaisin ylös