Suomen ruokamatkailustrategia 2020 – 2028
Suomen ruokamatkailustrategia 2015 – 2020 on päivitetty. Uusi strategia on tarkoitettu vuosille 2020 – 2018 ja sen sisältämät toimenpiteet vuosille 2020 – 2023. Uudessa strategiassa otetaan huomioon ruokamatkailun merkitys kaikessa matkailussa, ja se on tarkoitettu työkaluksi ruokamatkailun yrittäjille ja kehittäjille. Strategian tavoitteena on kehittää Suomen ruokamatkailua, sen laatua, imagoa, kilpailukykyä ja verkostoja. Ruokamatkailustrategia on laadittu osana Hungry for Finland -ruokamatkailuhanketta, jonka rahoittajana toimii EU:n maaseudun kehittämisen maatalousrahasto ja koordinoijana Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Tutustu uuteen ruokamatkailustrategiaan!
Keski-Suomen matkailustrategia 2021-2025
“Laajasti maakunnan matkailutoimijoita osallistaneesta strategiatyöprosessista vastasivat Visit Jyväskylä Region yhteistyössä Keski-Suomen liiton kanssa. Nyt valmistunut Keski-Suomen matkailustrategia pohjautuu sekä Suomen matkailustrategiaan että Visit Finlandin Lakeland-suuraluestrategiaan ja tarkentaa Keski-Suomen omia matkailullisia vahvuuksia ja tavoitteita. Tavoitteena oli rakentaa mahdollisimman yhtenäinen ja samalla koko laajaa toimijajoukkoa koskettava strategia, jossa roolit ja toiminnan kärjet on selkeytetty.
Keski-Suomen matkailustrategian visiona on olla ’esimerkillisen vastuullinen ja kansainvälisesti menestyvä Järvi-Suomen luonto-, elämys- ja kulttuurimatkailualue, joka tunnetaan hyvästä saavutettavuudesta ja aktiivisesta yhteistyöstään’.”
Lähde ja lisätietoa: Keski-Suomen matakailustrategia- tiedote
Tutustu Keski-Suomen matkailustrategiaan 2021-2025
Ruokamatkailun tuotesuositukset 2020
Ruokamatkailun tuotesuositukset 2020 on tarkoitettu matkailualan yrityksille ja kehittäjille. Tuotesuositukset toimivat työvälineenä laadukkaan, elämyksellisen, ostettavan ja kannattavan ruokamatkailukokemuksen tuottamiseksi. Suositukset ovat laatineet Hungry for Finland -ruokamatkailuhanke (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu) ja Visit Finland.
Lisätietoa ruokamatkailusta
Verkkosivustoja:
Esityksiä ja tiedotteita:
Kohti hyviä ruokamatkailukokemuksia tuotesuositusten avulla -webinaari;Hook & Adamsson; 2020
Ruokamatkailu brändin rakentajana; Moilanen; 2019
Hungry for Finland – Finnish food experiences, naturally; Hook
Ruokamatkailun asiakkaat; Haaga-Helia
Opinnäytetöitä:
Suunmukainen Jyvääskylä: Muotoiluajattelun hyödyntäminen ruokamatkailussa; Marstio, Savolainen; 2019
Maaseudun makuja Keski-Suomesta: Asiakaskohderyhmämä kotimaan matkaajat; Parkola, Rinkinen; 2019
Makumatkalle Keski-Suomeen: Paikallisten matkailu- ja ravitsemispalveluyrittäjien näkemyksiä alueesta ruokamatkailukohteena; Kuukkanen; 2014